Унікальна ідея мережі шкіл мистецтв “Монтессорі центр” полягає в імплементуванні системи Монтессорі в початковій мистецькій освіті, а саме – в музичних, художніх та хореографічних школах, а також в багато ступеневій системі змагань з різних видів мистецтва – музичних олімпіадах, конкурсах та фестивалях.
На практиці роботи “Монтессорі центр” показав можливість того, що, в рамках концепції Марії Монтессорі можна створити багато ступеневу систему заохочення в навчанні дитині. Учні таких шкіл мають можливість брати участь та змагатися в конкурсах та фестивалях з усіх видів мистецтв: від меж власної школи до Всеукраїнських змагань. В рамках цих змагань імплементовано принцип Марії Монтессорі щодо стимулювання тяги до самонавчання і саморозвитку засобами мистецтва.
Ефективність навчання видам мистецтва та естетичного виховання за системою М. Монтессорі полягає у відсутності оцінювання, формуванні сприятливої оточуючої середи, а також у формуванні мотивації та стимулюванні самонавчання.
Методика видатного італійського педагога і філософа Марії Монтессорі сьогодні користується популярністю і визнанням у всьому світі. Багато кваліфікованих викладачів переконалися в її ефективності і успішно застосовують напрацювання М. Монтессорі в роботі з учнями, часто досягаючи дивовижно високих результатів.
Новаторство педагогічної системи Монтессорі полягає в індивідуальному підході педагога до кожного учня. Це проявляється, перш за все, в тому, що інтереси і переваги учня завжди мають першорядне значення в навчанні. Марія Монтессорі вірила в самоцінність внутрішнього світу кожного свого вихованця і намагалась весь час розвивати і мотивувати його прагнення.
Найважливішим правилом методики Монтессорі є уникнення критики, примусу і оцінювання. Сама Марія Монтессорі була переконана в тому, що жорсткість педагогічних методів шкідлива для учня. Її відомі постулати свідчать, що якщо дитину часто підбадьорюють – вона вчиться впевненості в собі, і навпаки, якщо дитину часто критикують – вона вчиться засуджувати. Саме тому Марія Монтессорі завжди прислухалася до потреб своїх учнів і давала їм можливість частково “диктувати свої правила” в навчальному процесі. Вона вважала, що темп навчання, його напрям і методи індивідуального розвитку учень має право вибирати собі самостійно. Педагог, в даному випадку, повинен зрозуміти і підтримати свого вихованця, а також всіляко сприяти його зростанню.
В музичних школах “Монтессорі центру” учні обирають напрям навчання – академічний чи сучасний. Репертуар учня – виконавця може поєднувати класичні твори і твори сучасних авторів, виконання на автентичних чи на електронних інструментах (синтезатор, електропіано, електрогітара тощо). Музичні класи таких шкіл оснащені різними видами музичних інструментів, надаючи можливість зробити власний вибір або навчатися на декількох музичних інструментах паралельно, не маючи такий арсенал можливостей вдома.
Унікальність переломлення методики Марії Монтессорі в музичних школах “Монтессорі центру”, а саме принципу стимулювання тяги до самонавчання, розвитку мотивації можна описати такою схемою власних напрацювань у такій послідовності:
- урок музики,
- музичний проект “Концерти щосуботи,
- відбіркові тури музичної олімпіади,
- Всеукраїнська музична олімпіада “Голос Країни”.
І як результат зазначеної методики – особистість, яка творчо розвивається. Фінальною ланкою навчання в “Монтессорі центрі” не обов’язково мається на увазі продовження професійної мистецької освіти, а встановлюється мета розвинути у дитини любов до мистецтва, захоплення різними видами мистецтва та власною творчістю.
В галузі музичного навчання дуже важливою складовою є навички сценічної майстерності, концертних виступів. Наш проект “Концерти щосуботи” дозволяє учням школи настільки часто виконувати програму на сцені, на скільки це можливо у шкільному віці. На цих музичних вечорах кожен учень “Монтессорі центру”, незалежно від віку й рівня підготовки, може виступити перед публікою і продемонструвати свої досягнення. Камерне приміщення школи допомагає солістам відчувати себе впевнено і затишно, як вдома, а привітна публіка на концерті заспокоїть і надихне навіть у тому випадку, якщо учень боїться сцени.
Найбільш масовим проектом “Монтессорі центру” стала Всеукраїнська музична олімпіада “Голос Країни”. Однією з цілей музичного навчання в “Монтессорі центрі” для учнів встановлюється участь у відбіркових турах музичної олімпіади, які проходять в Києві, а після них – у Всеукраїнській музичній олімпіаді. Головне завдання методики Монтессорі – стимулювати тягу до самонавчання і саморозвитку. Педагог не повинен заважати і нав’язувати своє, він повинен допомагати учневі самостійно проявляти свої індивідуальні здібності і таланти.
“Монтессорі центр” – зразок освоєння і використання європейської методики в українській позашкільній освіті та поширенні прикладів застосування принципів Марії Монтессорі на практиці в естетичному навчанні та вихованні дітей України.
*Rosenko A.M. The Concept of Author’s Art School International “Montessori Center”: the European Vector // Вісник НАКККіМ. № 3. 2017. Київ: НАКККіМ. С. 80 – 84