Зазвичай у маленької дитини переважає не логічне, а образне мислення. Через створення образів малюк не просто самовиражається, а й готує благодатний грунт для подальшого інтелектуального зростання.
Про благотворний вплив малювання на дітей знав ще Аристотель. Він стверджував, що цей вид творчості робить дитину більш гармонійним і сприяє його різнобічному розвитку.
На жаль, сучасні батьки рідко усвідомлюють, що так звана креативність формується ще в дошкільному віці за допомогою активної творчої діяльності. Замість того, щоб дати малятам виразити себе, наприклад, через малюнок, вони мало не з пелюшок намагаються розвивати в них механічну пам’ять і логіку.
Малюючи свої шедеври, діти генерують образи, знаходять асоціативні зв’язки між предметами, вчаться відкривати в них нові якості і розглядати з різних сторін. Навіть коли дитина стає дорослою, принесена з дитинства здатність творчо мислити і постійно створювати щось нове нікуди не дівається. Вона залишається з людиною назавжди і неминуче впливає на всі сфери його життя.
ЩО ДАЮТЬ ДІТЯМ УРОКИ МАЛЮВАННЯ
Віддаючи дитину в художню школу, важливо розуміти, що головна цінність уроків живопису полягає не в тому, які картинки вийдуть на виході, а в самому творчому процесі. Що ж відбувається з малюком під час малювання?..
- Працюють обидві півкулі. Завдяки розвитку дрібної моторики стимулюються різні ділянки мозку, які відповідають за мислення, мову, пам’ять, координацію. Виникають стійкі зв’язки між правою і лівою півкулями.
- Орієнтація в просторі. У процесі малювання дитина починає розуміти, як співвідносяться між собою предмети, як вони проектуються на площині. Розвивається просторове мислення, здатність порівнювати і узагальнювати.
- Підвищується самооцінка. Малюк, який малює, відчуває себе творцем. Він сам вирішує, якою буде його картина, що на ній важливо зобразити і в яких тонах. Це формує лідерські якості, підвищує самооцінку.
- Завжди є результат. Дитина звикає працювати не просто так, а цілеспрямовано, орієнтуючись на конкретний результат – малюнок, який необхідно продумати до дрібниць і довести до досконалості.
ГЕНІЇ, ЯКІ ВИХОВАНІ ЖИВОПИСОМ
Іноді ми чуємо, що деякі видатні особистості – співаки, актори і навіть поети – ще й малюють… Але, насправді, все навпаки – вони спочатку малювали, і тільки потім знайшли себе в житті. Розглянемо кілька прикладів…
Пол Маккартні. Мало хто знає, що легендарний рок-музикант з дитинства захоплювався живописом. Він умів “схоплювати образи” не тільки в музиці, а й на папері. Пол дуже любив малювати, але шалено боявся, що люди можуть неправильно сприйняти його творчість. Через багато років малюнки Пола Маккартні, випадково знайдені на горищі, будуть високо оцінені критиками і виставлені на аукціон.
Джим Керрі – ще один яскравий приклад захопленого малюванням генія. Приголомшливий актор і сценарист, один з найбільш високооплачуваних коміків в світі. “Я дуже часто малюю. Це моя велика пристрасть, якою я одержимий ще з дитинства”, – говорить Джим. З дитинства будинок майбутнього артиста був доверху забитий картинами, вони були у всіх кімнатах, в кожному куточку. Навіть зараз, в перервах між зйомками, Джим Керрі продовжує писати свої полотна.
Тарас Шевченко. І, наостанок, згадаємо нашого видатного поета-кобзаря Тараса Шевченка. Його тягло до живопису з надзвичайною силою. Він тікав з дому, знаходив собі вчителів-малярів, потайки малював ночами, поки його господар не переїхав до Петербурга і не віддав його вчитися до відомого живописця. Далі викуп з кріпацтва, навчання в Петербурзькій академії живопису, тісний контакт з Карлом Брюлловим… У підсумку, Шевченко так і не став відомим художником, але зате виріс в великого поета – його художні образи переросли в літературні.
Таким чином, щоб повноцінно реалізуватися в дорослому житті, потрібно з дитинства бути творчою особистістю – живописцем, творцем. Заохочуючи дитину займатися малюванням, ми даємо їй набагато більше, ніж можливість колись стати художником. Ми даємо йому шанс стати Людиною…